The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Celem ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU nr 25, poz. 202) jest zapewnienie systemu zbierania i przetwarzania zebranych pojazdów wycofanych z eksploatacji, ogólnej dostępności punktów zbierania pojazdów i stacji demontażu na terytorium kraju oraz możliwości nieodpłatnego przekazywania pojazdu przez ostatniego właściciela, a także osiągnięcie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu.
Mała sprawa - duży problem, można by rzec o kwestii zużytych baterii. Rokrocznie trafiają ich na europejski rynek miliardy sztuk, z czego w samej Polsce jest to ponad 200 milionów. Te najczęściej używane to niewielkie, najczęściej kilku- lub kilkudziesięciogramowe ogniwa galwaniczne, o zróżnicowanej budowie i składzie chemicznym, stosowane powszechnie w każdej dziedzinie życia.
W UE zagadnienia związane z odpadami opakowaniowymi reguluje dyrektywa 94/62 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Najważniejszym, wynikającym z niej obowiązkiem jest zapewnienie odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu odpadów. W trakcie negocjacji Polska zobowiązała się do przyjęcia unijnego porządku prawnego, co oznacza, że od 1 maja 2004 r. w kraju obowiązują przepisy analogiczne do innych...
Ostatnie zmiany w przepisach dotyczących zagospodarowania odpadów istotnie wpłynęły na tworzenie i funkcjonowanie systemów logistycznych, wykorzystywanych w gospodarce odpadami opakowaniowymi. Zmieniły też podejście do odzysku i recyklingu tych odpadów, podnosząc znaczenie ich energetycznego wykorzystania.
Papier i tektura z odzysku są cennym surowcem wtórnym, jednak nie wszystkie nadają się do ponownej produkcji papieru. Tymi, które nie mogą być w ten sposób wykorzystane (makulatura śmietnikowa, papiery "trudno przerabialne"), mogą w przyszłości zainteresować się ciepłownie i zacząć wykorzystywać je do współspalania, jako biomasę do produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Dzień przed wejściem w życie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym odbyła się konferencja szkoleniowa, na której prawnicy jednego z organizatorów nie pozostawili suchej nitki ani na ustawie, ani na systemie. Wykazali wiele nieścisłości i brak konsekwencji w nowej ustawie. W kuluarach można było usłyszć opinie o następnym bublu legislacyjnym zrobionym przez resort środowiska.
Pewne części wyeksploatowanego komputera można użyć ponownie. Dlatego przydatne mogą się okazać urządzenia i testery do sprawdzania sprzętu elektrycznego i elektronicznego, dzięki którym dokonuje się oceny poszczególnych elementów recyklowanych urządzeń.
Polska jest w trakcie tworzenia krajowego systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Dla jego dalszego rozwoju duże znaczenie ma skuteczne wdrożenie mechanizmów stworzonych przez ustawę o recyklingu takich pojazdów: sieci stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów, sieci zbierania (tworzonych przez wprowadzających pojazdy), systemu finansowania i przepływu informacji.
Od początku tego roku ilość samochodów sprowadzonych do Polski osiągnęła poziom 588 013 aut, z czego 98% pochodziło z UE. Udział samochodów starszych niż 10 lat zmniejszył się i wyniósł na koniec sierpnia 66%. Samochody użytkowane nie dłużej niż cztery lata oraz dłużej niż cztery, ale mniej niż 10 lat nieznacznie zwiększyły swój udział, odpowiednio do 4,9% i 29,1%.
Rozwój techniki i technologii powoduje powstawanie w coraz krótszym czasie nowych generacji urządzeń, a w konsekwencji znacznych ilości odpadów. Obecnie kraje UE generują 5-6 mln ton odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego rocznie. Znaczna ich część trafia do strumienia odpadów komunalnych i jest deponowana na składowiskach lub unieszkodliwiana w spalarniach.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym weszła w życie 21 października 2005 r. Jej celem jest dalsza poprawa standardów ochrony środowiska poprzez zapobieganie powstawaniu odpadów zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ang. Waste Electrical and Electronic Equipment - WEEE), ich selektywną zbiórkę, odzysk i recykling.
Polski system gospodarki odpadami opakowaniowymi funkcjonuje na obecnych zasadach od 2002 r. Wtedy weszły w życie dwie ustawy z 11 maja 2001 r., transponujące do polskiego prawa dyrektywę UE z 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, a mianowicie ustawa o obowiązkach przedsiębiorców oraz ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
Zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska odpady opakowaniowe powinny być przydatne do odzysku lub recyklingu. Jedną z metod recyklingu jest recykling organiczny (kompostowanie i biometanizacja). Obecnie nie może być on stosowany w szerszym zakresie w odniesieniu do odpadów opakowaniowych, gdyż większość materiałów opakowaniowych, takich jak szkło, metale czy tworzywa sztuczne, nie ulega biodegradacji.
Realizując cele ochrony środowiska, Referat Rolnictwa i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Żmigrodzie opracował program i system selektywnej zbiórki odpadów. Programem tym na początku objęte zostało jedynie miasto Żmigród.
Prowadzący stacje demontażu, który zainwestował w nią pieniądze, musi być przekonany, że jego działalność jest potrzebna i chroniona przez państwo bardziej niż konkurujący z nim przestępcy. Ponieważ przez wdrażanie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przebudowujemy system ich recyklingu, warto wskazać miejsca występowania problemów związanych z szarą strefą.
Bieżąca analiza systemu recyklingu w Polsce wskazuje, że występuje w nim wiele "obszarów dziewiczych" do zagospodarowania. Brak świadomości i wiedzy na temat recyklingu powoduje, że jego potencjał jest niewykorzystany. Istotnym mankamentem systemu recyklingu jest również brak autorytetów i stosunkowo niewielkie wsparcie ze strony nauki w zakresie ekologistyki.
Rynek wtórnych materiałów budowlanych w wielu wysoko rozwiniętych krajach zachodnich zajmuje ugruntowaną pozycję, ma szeroką grupę stałych klientów i jest sektorem dochodowym, choć ciągle operuje w stosunkowo wąskiej niszy przemysłu budowlanego. Funkcjonujące w wielu krajach centra odzysku materiałów budowlanych mogą być kojarzone z polskimi komisami meblowymi lub budowlanymi.
Osławiona dyrektywa 2002/96/WE z 27 stycznia 2003 r. zagościła już na stałe w polskiej świadomości i została w naszym kraju wdrożona w zniekształconej wersji zwanej ustawą z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Nakłada ona wiele obowiązków na wszystkich uczestniczących w cyklu życia sprzętu elektrycznego lub elektronicznego. Niektóre z nich są bardziej uciążliwe od innych.
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.